Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Towarzystwo Przyjaciół Chorych „HOSPICJUM” w dalszych postanowieniach statutu zwane Towarzystwem, jest stowarzyszeniem charytatywnym zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
Stowarzyszenie może posługiwać się w obrocie również nazwa skróconą Hospicjum w Świdnicy.
§ 2.
Towarzystwo jest powołane do udzielania opieki ludziom ciężko chorym, głównie na nowotwory w ostatnim okresie ich życia i pomocy ich rodzinom.
§ 3.
Terenem działania Towarzystwa jest Polska, a siedzibą władz miasto Świdnica.
§ 4.
Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o takim samym lub podobnym zakresie działania, w tym stowarzyszeń i związków stowarzyszeń.
§ 6.
Towarzystwo opiera swą działalność na społecznej aktywności swoich członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia statutowej działalności.
Rozdział II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7.
Celem Towarzystwa jest:
udzielanie osobom w terminalnej fazie choroby nowotworowej w ich środowisku domowym, ambulatoryjnym i stacjonarnym opieki medycznej, duchowej oraz psychologicznej, przystosowanej do szczególnych potrzeb tych chorych;
udzielanie pomocy rodzinie osób ciężko chorych w sprawowaniu opieki nad chorymi;
działalność charytatywna;
ochrona i promocja zdrowia;
działanie na rzecz osób niepełnosprawnych;
działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
nauka, edukacja i oświata, w szczególności w zakresie ochrony zdrowia;
działalność na rzecz rodziny;
działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
promocja i organizacja wolontariatu;
działalność na rzecz organizacji pozarządowych, oraz osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach sumienia i wyznania, stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielni socjalnych i spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które nie działają w celu osiągnięcia zysków oraz cały przeznaczają całość dochodu na realizacje celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
2. Towarzystwo prowadzi działalność w szczególności:
na rzecz osób ciężko chorych, zwłaszcza na nowotwory;
na rzecz przewlekle chorych i starszych;
na rzecz osób zagrożonych lub dotkniętych zaburzeniami układu chłonnego;
na rzecz rodzin tych osób w czasie sprawowania nad nimi opieki i po ich śmierci.
3. Towarzystwo propaguje ideę i metody opieki paliatywnej i hospicyjnej, długoterminowej pomocy osobom starszym, rehabilitacji osób zagrożonych lub dotkniętych zaburzeniami układu chłonnego, realizując powyższą opiekę i pomoc (zadania) w obiektach (w tym hospicjach) własnych Towarzystwa, użyczonych lub wynajmowanych. W tym celu może inicjować budowę, rozbudowę, przebudowę, modernizację tych obiektów.
4. Towarzystwo zachęca ludzi dobrej woli gotowych bezinteresownie udzielać pomocy i opieki osobom objętych jego działalnością.
§ 8.
1. Dla osiągnięcia swoich celów Towarzystwo prowadzi działalność w zakresie:
ochrony zdrowia ludzkiego;
pozostałej opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania;
prac badawczo – rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji;
pozaszkolnych form kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, w szczególności szkoleń, konferencji, seminariów i zjazdów z zakresu opieki hospicyjnej i paliatywnej dla pracowników medycznych i wolontariuszy i innych zainteresowanych osób;
wydawania książek, broszur i innych publikacji z zakresu promocji i ochrony zdrowia oraz promocji i ochrony wolontariatu;
drukowania broszur i innych publikacji z zakresu promocji i ochrony zdrowia oraz promocji i ochrony wolontariatu.
2. Działalność wymieniona w ust. 1 prowadzona jest, jako działalność nieodpłatna lub odpłatna.
3. Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków i wolontariuszy; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
4. Przy realizacji swoich celów, w zakresie swojej działalności Towarzystwo współpracuje z organami władzy i administracji państwowej i samorządowej, mediami i innymi podmiotami na zasadach określonych ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 z późn. zm.).
Towarzystwo współpracuje także z innymi organizacjami pozarządowymi, organizacjami kościelnymi, jednostkami resortu zdrowia, Narodowym Funduszem Zdrowia oraz instytucjami krajowymi i zagranicznymi o podobnych celach i zakresie działania.
§ 9.
Dla pozyskania środków materialnych do realizacji swoich celów, Towarzystwo:
1. a) gromadzi składki członkowskie oraz dary pieniężne i rzeczowe od przyjaciół
i sympatyków Towarzystwa (osób prawnych i fizycznych);
b) prowadzi kwesty i inne akcje pozyskiwania funduszy;
c) czyni starania o granty, dotacje i subwencje ze źródeł (środków) publicznych
i niepublicznych, między innymi występując do władz i administracji państwowej
samorządowej oraz innych instytucji;
d) zawiera umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
2. Na podstawie uchwały Zarządu, Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w uchwale i w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Cały dochód z tej działalności przeznacza na działalność statutową.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 10.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) zwyczajnych
b) wspierających
c) honorowych
§ 11.
Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, które zgłoszą chęć przystąpienia do Towarzystwa.
§ 12.
Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) uczestniczyć w Walnym Zebraniu z czynnym i biernym prawem wyborczym;
b) brać udział w pracach Towarzystwa, używać jego odznak;
c) zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Towarzystwa;
d) brać udział w szkoleniach oraz delegacjach.
§ 13.
Do obowiązków członków zwyczajnych należy:
a) przestrzeganie założeń statutu i jego postanowień;
b) wykonywanie sumiennie uchwał władz Towarzystwa;
c) realizowanie, na co dzień i propagowanie idei hospicyjnej opieki nad chorymi, zarówno na terenie hospicjum jak i poza nim;
d) opłacanie składek członkowskich.
§ 14
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które wspierają finansowo i rzeczowo działalność Towarzystwa.
Członkowie wspierający mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 15.
Członkami honorowymi Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne, którym taką godność nadało Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
Godność taka może być nadana osobom szczególnie zasłużonym w realizacji założeń statutowych.
Członkowie honorowi mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 16.
1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje wskutek:
a) śmierci osoby fizycznej lub utraty osobowości prawnej przez osobę prawną;
b) wykluczenia członka Towarzystwa na skutek uchwały Zarządu w związku z postawą sprzeczną z założeniami statutu, a także w przypadku zalegania z opłacaniem składek za okres, co najmniej jednego roku;
c) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie;
2. Ustanie członkowstwa w Towarzystwie, w sytuacjach, o których mowa w ust. 1, stwierdza Zarząd w drodze uchwały.
3. W przypadku wykluczenia członka Towarzystwa, wykluczonemu przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od otrzymania w tej sprawie uchwały Zarządu.
Rozdział IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 17.
Organami Towarzystwa są:
a) Walne Zebranie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
§ 18.
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat, jednak organy te zobowiązane są działać do czasu ukonstytuowania się nowo wybranych organów.
§ 19.
Uchwały organów Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego danego organu.
WALNE ZEBRANIE
§ 20.
Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 21.
Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się raz na 12 miesięcy, w pierwszej połowie roku, ma charakter sprawozdawczy lub sprawozdawczo – wyborczy. Termin, miejsce odbycia zwyczajnego Walnego Zebrania oraz porządek obrad ustala Zarząd i powiadamia o tym członków Towarzystwa uprawnionych do udziału w Walnym Zebraniu, nie później niż na dwa tygodnie przed terminem Walnego Zebrania.
§ 22.
Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się na wniosek Zarządu lub na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogółu członków zwyczajnych, bądź Komisji Rewizyjnej złożony do Zarządu, który winien zebrać się w terminie tygodniowym od otrzymania w/w wniosku i ustalić termin i miejsce nadzwyczajnego Walnego Zebrania, przy czym powinno się ono odbyć nie później niż w ciągu 30 dni od otrzymania wniosku o jego zwołanie. Nadzwyczajne Walne Zebranie, może zajmować się wyłącznie sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 23.
Walne Zebranie, które nie dojdzie do skutku w pierwszym terminie z braku quorum, może podejmować uchwały, jako zwołane w drugim terminie tj. po upływie 15 minut od wyznaczonej dla pierwszego terminu godzinie. W tym ostatnim przypadku uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 24.
1. Głosowanie jest jawne, ale Walne Zebranie, może podjąć uchwałę o głosowaniu tajnym.
2. Wybory członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej przeprowadza się w głosowaniu tajnym.
§ 25.
1. Obradami Walnego Zebrania kieruje przewodniczący, wybrany zwykłą większością głosów przez członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania i uczestniczących w Walnym Zebraniu.
2. W obradach Walnego Zebrania, mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie wspierający oraz honorowi.
§ 26.
1. Do kompetencji Walnego Zebrania należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach, których niniejszy statut nie zastrzega dla właściwości Zarządu.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania należy w szczególności:
a) uchwalanie kierunków i programu działania Towarzystwa;
b) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i udzielania absolutorium
ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
c) wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
d) uchwalenie wysokości składki członkowskiej;
e) rozpatrywanie i podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną, lub członków Towarzystwa;
f) uchwalenie budżetu Towarzystwa;
g) podejmowanie uchwał w sprawie zmian w statucie Towarzystwa;
h) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa;
i) rozpatrywanie odwołań od uchwał o wykluczeniu członka z Towarzystwa;
j) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
ZARZĄD TOWARZYSTWA
§ 27.
1. Zarząd składa się z 3 członków, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie.
2. Dla ważności oświadczeń woli w zakresie nabywania praw i zaciągania zobowiązań oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy dwóch członków zarządu lub jednego członka zarządu i pełnomocnika upoważnionego przez zarząd towarzystwa. Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje jednoosobowo prezes lub inny członek zarządu wskazany przez zarząd towarzystwa.
3. Mandat członka Zarządu wygasa w razie jego śmierci, rezygnacji lub odwołania z pełnionej funkcji.
4. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu, na miejsce członka Zarządu, którego mandat wygasł, wchodzi osoba, która w wyborach na członka Zarządu, zyskała najwyższą liczbę głosów, spośród kandydatów którzy nie zostali wybrani do Zarządu.
5. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 28.
Do kompetencji Zarządu należy:
a) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
b) kierowanie całokształtem funkcjonowania Towarzystwa;
c) ustalanie struktury organizacyjnej Towarzystwa, w tym powoływanie i likwidowanie jego jednostek organizacyjnych;
d) uchwalanie regulaminów i innych aktów normujących funkcjonowanie Towarzystwa i jego jednostek organizacyjnych;
e) zatrudnianie i zwalnianie pracowników Towarzystwa;
f) gromadzenie środków finansowych na działalność Towarzystwa;
g) projektowanie budżetu Towarzystwa;
h) zarządzanie majątkiem Towarzystwa i jego finansami;
i) zwoływanie i organizowanie Walnych Zebrań, składanie sprawozdań, przedkładanie projektu działalności Towarzystwa, realizacja uchwał Walnych Zebrań;
j) podejmowanie uchwał o przyjęciu w poczet członków Towarzystwa lub utracie członkostwa, prowadzenie rejestru członków i utrzymywanie z nimi kontaktów;
l) wnioskowanie do Walnego Zebrania o nadanie godności honorowego członka;
ł) podejmowanie uchwał o rozpoczęciu i zakończeniu działalności gospodarczej oraz rodzaju tej działalności.
§ 29.
1. Na pierwszym swym zebraniu Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, sekretarza i skarbnika.
2. Osoby te tworzą prezydium Zarządu. Prezydium ma prawo podejmować uchwały w sprawach niecierpiących zwłoki w okresie między zebraniami Zarządu. Uchwały te muszą być potwierdzone przez Zarząd na najbliższym zebraniu pod rygorem utraty ich mocy prawnej.
§ 30.
W razie potrzeby Zarząd może tworzyć komisje dla załatwiania konkretnie oznaczonej sprawy. Członkami tej Komisji mogą być również osoby spoza Zarządu, ale w takim wypadku jej przewodniczącym jest członek Zarządu.
§ 31.
Zebrania Zarządu winny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Zwołuje je prezes.
Z posiedzeń Zarządu sekretarz sporządza protokół, który podpisuje także przewodniczący posiedzenia, którym jest prezes, lub w zastępstwie skarbnik.
§ 32.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych, w posiedzeniach Zarządu, może uczestniczyć członek Komisji Rewizyjnej na zasadach określonych w § 37, jak również z głosem doradczym pracownicy i wolontariusze oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Towarzystwa, jeżeli tematem posiedzenia są sprawy związane z wykonywanymi ich obowiązków.
§ 33.
Od uchwał podjętych przez Zarząd, członkom Towarzystwa przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania, w terminie 14 dni od powzięcia wiadomości o uchwale.
§ 34.
Szczegółowe zasady organizacji pracy Zarządu i podejmowania uchwał oraz podział obowiązków pomiędzy poszczególnych członków Zarządu, określa Regulamin Zarządu.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 35.
1. Komisja Rewizyjna stanowi organ kontroli niezależny od Zarządu
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zebranie. Komisja ze swego grona na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego i sekretarza.
3. Mandat członka Komisji rewizyjnej wygasa w razie jego śmierci, rezygnacji lub odwołania z pełnionej funkcji.
4.W razie ustąpienia lub wykluczenia członka Komisji Rewizyjnej na jego miejsce wchodzi osoba, która w wyborach zyskała najwyższą liczbę głosów, spośród kandydatów, którzy nie zostali wybrani na członka Komisji Rewizyjnej.
§ 36.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu działalności Towarzystwa, w szczególności:
a) kontrola całokształtu bieżącej działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i majątkowej;
b) przeprowadzanie przynajmniej raz do roku kontroli finansowo – księgowej Towarzystwa;
c) sporządzanie protokołów z przeprowadzonych kontroli i wnioskowanie o usunięcie stwierdzonych uchybień;
d) przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdań z przeprowadzonych kontroli wraz z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§ 37.
Przewodniczący Komisji lub wyznaczony przez niego członek Komisji ma prawo uczestniczyć w zebraniach Zarządu. O terminach zebrań należy go zawiadamiać.
§ 38.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem sądowym, za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagradzanie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Rozdział V
MAJĄTEK TOWARZYSTWA
§ 39.
Majątek Towarzystwa stanowią aktywa w postaci nieruchomości, ruchomości i funduszy.
§ 40.
1.Na fundusze Towarzystwa składają się:
wpływy ze składek członkowskich;
środki z darowizn, zapisów, spadków oraz z kwest i innych działań podejmowanych dla pozyskiwania funduszy;
wpływy z Narodowego Funduszu Zdrowia, grantów oraz z umów z podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z dotacji i subwencji ze źródeł publicznych;
dochody z działalności gospodarczej;
środki finansowe pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych;
inne wpływy;
nadwyżka nad kosztami, przeznaczana jest na działalność pożytku publicznego.
Działalność gospodarcza prowadzona jest według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych Towarzystwa i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zabrania się:
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do członków, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej lub pracowników Towarzystwa oraz osób, z którymi członkowie, członkowie Zarządu, członkowie Komisji Rewizyjnej oraz pracownicy Towarzystwa pozostają w związku małżeńskim we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”;
przekazywania majątku Towarzystwa na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe;
działalność Towarzystwa nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków Towarzystwa.
§ 41.
Towarzystwo prowadzi rachunkowość według obowiązujących przepisów z rozdzieleniem na odrębną rachunkowość odnośnie do działalności nieodpłatnej i gospodarczej. Tryb i formy prowadzenia rachunkowości oraz sprawozdawczości ustala Zarząd Towarzystwa.
§ 42.
Dla ważności oświadczeń woli w zakresie nabywania praw i obowiązków oraz udzielania pełnomocnictw i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu lub członka Zarządu i pełnomocnika upoważnionego przez Zarząd Towarzystwa. Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje jednoosobowo prezes lub inny członek Zarządu wskazany przez Zarząd na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego w sposób określony w zdaniu pierwszym.
Rozdział VII
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 43.
Uchwały w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania Towarzystwa podejmowane są przez Walne Zebranie większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 44.
W uchwale o rozwiązaniu Towarzystwa, powołuje się Komisję Likwidacyjną oraz określa sposób likwidacji Towarzystwa oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem, mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
adres: ul. Jodłowa 31, 58-100 Świdnica
godziny otwarcia: pon - pt, 09:00 - 15:00
email: biuro@hospicjum.swidnica.pl
telefon: (0048) 74 - 852 - 03 - 46
KRS: 0000004973
Facebook: znajdź nas na Facebook
Pomóż nam pomagać i wspierać rodziny dotknięte chorobą. Przekaż nam minimum 10 zł miesięcznie na zabezpieczenie leków przeznaczonych dla Pacjentów.
konto: BNP Paribas, nr 70 1600 1462 1882 6823 7000 0001